Blij personeel is goedkoper!

Zat ik laatst de krant te lezen, viel mijn oog op een wel heel apart bericht: ‘Chagrijnig personeel kost miljarden’ (bron: www.nu.nl). Dat is nogal wat! Maar een vraag die meteen bij mij opkwam was: waarom worden medewerkers chagrijnig? En hoe zorg je er dan voor dat zij niet chagrijnig worden. Wat kun je hier als organisatie aandoen en kun je dit voorkomen?  Vragen die kennelijk nog geen bevredigend antwoord hebben, gezien de berichtgeving op nu.nl.

Goede werksfeer
Organisaties besteden duizenden euro`s aan onderzoek naar de tevredenheid onder medewerkers over de werksfeer. Een goede werksfeer blijkt namelijk van groot belang. Het heeft invloed op de werkdruk, de productiviteit van medewerkers en de mate van efficiëntie waarop werkzaamheden uitgevoerd worden. Daarbij zorgt een goede werksfeer voor minder verloop onder het personeel, wat scheelt in de kosten. U begrijpt wel dat organisaties hun stinkende best doen om die werksfeer te bevorderen.

Tips
Toch lukt dit niet altijd. Een aantal tips die in de wandelgangen naar boven komen zijn: laat je medewerkers zelfstandig werken en geef hen de verantwoordelijkheid zelf beslissingen te nemen. Medewerkers willen zich niet buitengesloten voelen dus zorg voor eerlijke en eenduidige informatie voor iedereen. Laat zien dat je je medewerkers waardeert en geef hen de ruimte om zich te ontwikkelen. Slechts een aantal tips die voor een organisatie geldbesparing opleveren, medewerkers worden er namelijk blijer van en dat scheelt in de kosten.

Verantwoordelijkheid
Is een organisatie verantwoordelijk voor de gemoedstoestand van haar medewerkers of kan zij hier maar in beperkte mate aan bijdragen en ligt veel ook aan de persoonlijkheid van de medewerker zelf? Ik ben van mening dat een organisatie in ieder geval moet proberen het de medewerkers zoveel mogelijk naar het zin te maken. Een blije collega werkt voor mij namelijk erg aanstekelijk!

Plaats een reactie