Leidt nieuwe media tot betere contacten?

Vandaag is het dan zover, ik schrijf mijn eerste blog. Vanaf 1999 ben ik actief in de ICT en heb op die manier veel te maken gehad met de communicatie die via het internet verloopt. De vraag die mij al 10 jaar bezig houdt is, worden we als mensheid nu gelukkiger van alle nieuwe manieren van communicatie.

1995
In het begin was er E-mail dat al snel werd gevolgd door ICQ en MSN Messenger. Nu hoor je er niet meer bij als je niet Twittert op welke locatie je op dat moment je Facebook zit bij te werken.  In al dit elektronische communicatiegeweld vraag ik me af of we nog wel de tijd nemen om echt naar elkaar te luisteren en de teksten die op Internet of andere media aan je voorbij razen nog wel tot je doordringen.

2011
Kijk eens om je heen als je op een terrasje zit en geniet van een witbiertje in het voorjaarszonnetje. Waarschijnlijk zit naast je iemand te bellen terwijl de persoon waarmee hij aan tafel zit op zijn Ipad de Telegraaf leest. Ik ben nog van de generatie dat je aandacht hebt voor de persoon met wie je hebt afgesproken en probeert een onderhoudende conversatie te voeren. Als ik op bezoek ben bij iemand en de tv wordt niet uitgezet ervaar ik dat al als afleiding.

Multitasken?
De huidige generatie (patat) gaat er prat op dat ze zo goed kunnen multitasken. In de automatiseringsgids van afgelopen week stond een heel mooi artikel over het effect van de multitasking op de werkvloer. Multitasken zou eigenlijk verdeelde aandacht moeten heten. Met andere woorden een aantal dingen half doen.

Ik ben benieuwd naar uw mening over deze ontwikkeling..

2 Responses to Leidt nieuwe media tot betere contacten?

  1. Walter says:

    Nieuwe media leiden in eerste instantie tot meer contacten. Niet per definitie tot betere contacten. Pas als we leren om het juiste medium op het juiste moment voor het juiste doel te gebruiken, dan kan het ook tot meer én betere contacten leiden.

    PS: leuk dat je blogt; ik heb dat via een ouderwets e-mailtje via via ontdekt…

  2. Hallo Steven,
    Deze boodschap gaat voor vrouwen natuurlijk niet op 🙂 Wij zijn al jaren kanjers in multitasken en met succes!
    De nieuwe media geven veel mogelijkheden voor snelle kennisdeling, maar een overload aan informatie heeft inderdaad (ook bij mij) soms het effect alles net niet helemaal bij te kunnen houden.
    Toch zie ik dat de nieuwe generatie, de allerjongsten, direct opgroeien met dit fenomeen en niet beter weten. Het zit straks in hun systeem, meer dan bij jou en mij. Het zal hen dan ook gemakkelijker afgaan.

    Maar we zouden wel moeten waken voor de juiste mentaliteit in het omgaan met elkaar als personen.

    Gr. Annemiek

Plaats een reactie