Informatielekken: niet vaker, wel anders

Volgens verschillende onderzoeken zorgt de opmars van de digitalisering ervoor dat het lekken van informatie steeds makkelijker wordt en daardoor ook steeds vaker voorkomt. Maar is dit ook zo? Kwam het lekken van informatie in het ‘papierentijdperk’ dan niet voor? Ik denk dat dit idee vooral is ontstaan doordat de eindbestemming van een papieren kopie nauwelijks is te achterhalen en die van een digitale versie een stuk gemakkelijker. 

Voorkomen is onmogelijk
Vaak wordt beweerd dat digitalisering ervoor zorgt dat het lekken van informatie makkelijker is geworden en daardoor ook vaker voor komt. Maar in de tijd dat documenten nog in de papierenvorm werden bewaard, was het  toch ook een kleine moeite deze onder het kopieerapparaat te leggen en hier één of meerdere kopieën van te maken? Hoe graag men het ook wilt, het voorkomen van lekken van informatie is nagenoeg onmogelijk.

Beperken
Ondanks dat het lekken van informatie, op welke manier dan ook, niet helemaal te voorkomen is, kunnen er wel maatregelen getroffen worden om dit te beperken. Wat voor soort maatregelen er worden getroffen is onder andere afhankelijk van de organisatie en de gevoeligheid van de informatie.

Simpele maatregelen

Het vergroten van de bewustwording is één van de maatregelen die kan helpen. Geef aan hoe men om moet gaan met bepaalde informatie. Verdeel de informatie bijvoorbeeld in ‘gevoeligheidsniveaus’ en geef per niveau aan hoe men met deze informatie om moet gaan.  Voor de meeste personen lijkt deze informatie overbodig,  maar door de medewerkers hier op te wijzen, voorkom je dat men niet weet hoe met bepaalde informatie om moet worden  gegaan. Maak daarnaast duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn voor zowel de medewerker als voor de organisatie.

Extreme maatregelen
Een extremere maatregel is het beperken van de toegankelijkheid van informatie. Dit kan door minder personen toegang tot bepaalde informatie te geven. Hierdoor verklein je de kans op verspreiding. Niet alleen voor medewerkers die in dienst zijn kunnen maatregelen getroffen worden, maar juist ook voor medewerkers die uit dienst zijn getreden. Zorg er bij deze groep voor  dat het account zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 24 uur wordt geblokkeerd.

Vertrouwen
Digitalisering en Het Nieuwe Werken (HNW) zijn onafscheidelijk. Eén van de basisprincipes van HNW is vertrouwen. Je moet erop kunnen vertrouwen dat de medewerker zijn of haar doelen behaalt, waar, wanneer of op welke wijze dan ook. Vertrouw ook op de integriteit van de medewerkers wanneer het de omgang van informatie betreft.

Plaats een reactie