Is een Powernap nodig?

Zoals eerder ook al eens voorbij gekomen, is Trevin een organisatie die wil werken volgens de principes van ‘Het Nieuwe Werken’. Toen ik dat hoorde dacht ik allerlei positieve dingen: ‘Leuk, Hip, Slim, Goed initiatief’. Maar wat maakt het dan dat ik dit zo leuk, goed en slim vindt? Toen ik mezelf dat afvroeg moest ik ook wel even denken. Want wat houdt ‘Het Nieuwe Werken’ precies is en wat maakt dat je als organisatie voldoet aan de principes van ‘Het Nieuwe Werken (HNW)’? Dat wist ik zelf ook (nog) niet precies.

Flexibel
Wat ik wel weet is dat het eerste dat in mij opkomt bij HNW ‘flexibiliteit’ is.  Medewerkers krijgen de vrijheid om de dagen, uren en zelfs de plaats van werken zelf in te vullen of te bepalen. Geen stress meer met kinderen wegbrengen en niet onnodig in de file staan. Daarnaast bieden de technologische ontwikkelingen de mogelijkheden om ook overal waar je werkt toegang te hebben tot bedrijfsinformatie, waardoor deze manier van werken goed gefaciliteerd wordt. Zijn we er dan? Nee. Onlangs las ik op www.werken20.nl namelijk dat een Powernap ideaal is bij HNW. Uit onderzoek blijkt echter dat nog maar weinig werknemers toegeven aan zo`n Powernap, met name omdat dit niet gebruikelijk is in de huidige werkcultuur. Organisaties die werken volgens de principes van HNW kunnen het voorbeeld zijn en verandering brengen in deze terughoudendheid.

Rendement
Ondanks dat overdag slapen vaak wordt geassocieerd met luiigheid en men vaak ‘te druk’ is om overdag te gaan slapen, blijkt bij veel werknemers een grote behoefte te zijn aan een Powernap. Medewerkers die een Powernap houden, blijken de rest van de dag productiever en creatiever. Het is tegenstrijdig, maar juist bij grote drukte is het verstandig ‘te Powernappen’, omdat het zeker tijdens grote drukte een verlaging van het stressniveau tot gevolg heeft. De flexibiliteit die HNW biedt, kan er naar mijn mening dan ook voor zorgen dat meer mensen zich vrij genoeg voelen om een Powernap te doen. De mogelijkheden zijn er dus, nu de faciliteiten nog. Dat moet ook geen probleem zijn, de ‘Powernapstoel’ blijkt al op de markt te zijn. Of slaan we daarmee wel een beetje door..?

Zorg voor duidelijkheid!
Zoals voor veel afspraken binnen ‘Het Nieuwe Werken’ geldt: overleg het hebben van een Powernap op je werk altijd met je leidinggevende. Hiermee voorkom je onduidelijke en misschien ook wel ongemakkelijke situaties!

Plaats een reactie