Digitalisering (Hulp of help!)

Verandering
Onze wereld verandert continue. Als je nu terug kijkt naar bijvoorbeeld 30 jaar geleden . In 1981 introduceerde IBM de “IBM-PC”(zie foto). Dit zou de standaard gaan worden (met tegenwoordig als enige uitzondering de Mac). Een computer maar ook bijvoorbeeld een smart-phone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks bestaan. De jongste generatie wordt er mee opgegroeid. Zodra baby’s kunnen zitten wordt een (spel)computer en (dummy) telefoon in hun handen gedrukt.

Digitale tijdperk
Door de digitalisering is de wereld alleen maar sneller, en hierdoor ook kleiner, geworden. Wij weten nu toch vrijwel meteen wat er bijvoorbeeld aan de andere kant van de wereld gebeurd. Alles wat je wilt weten kan je op internet vinden.  Door het toepassen van de opgedane kennis is innovatie mogelijk, die op zijn beurt weer leidt tot nieuwe producten of diensten en daarmee economische groei mogelijk maakt.

Achterom kijken
Terugblikken is goed maar ik kijk toch ook graag vooruit. Waar gaan we met z’n allen naar toe? en wat wil ik zelf? Als ik om mij heen kijk dan zie ik veel mensen “rennen”. Iedereen heeft het druk en wil zowel privé als zakelijk zoveel mogelijk doen in zo’n kort mogelijke tijd. Mijzelf niet uitgezonderd.  Om ons dagelijks bestaan te structureren zoeken we naar mogelijkheden die onze wereld vergemakkelijken.

Digitalisering
Omdat we zoveel willen doen ben ik van mening dat de digitalisering ons hierbij kan helpen. Er zijn ongelooflijk veel mogelijkheden. Met het middel digitalisering kunnen we onze doelen bereiken. Als ik kijk waar ik nu, in mijn professie inkoop, mee bezig ben is elektronisch offertes cq. (complexe) aanbestedingen in één elektronisch softwarepakket uit te voeren, en dan maakt het niet meer uit waar ik mij in deze wereld bevind. Ik kan efficiënter werken. Meer doen in minder tijd. Het “Zwitser leven”gevoel!

Wat doet u?
Ik ben benieuwd wat u  op het gebied van digitalisering doet om uw werk én privé situatie te vergemakkelijken. Hierbij ben ik ook benieuwd naar uw ervaring van Twitteren, LinkedIn en Facebook. Nut of noodzaak in ons digitale tijdperk?

Plaats een reactie