Hoe behaal jij het gewenste resultaat?

Halve marathon
Dit weekend weer grenzen verlegd. Halve marathon in Amsterdam gelopen. Nog nooit eerder 21 km gelopen.  Ik geniet nu nog even van het succesje, maar ik blijf natuurlijk mijn grenzen verleggen!. Volgende stap  “de marathon”. In 2012 maar even inplannen. Stap voor stap naar het doel.   

Gewenst resultaat
Hoe kom je nu aan het gewenste resultaat? Naast een gezonde dosis doorzettingsvermogen  dien je voor jezelf haalbare (tussen)doelstellingen te bepalen. In geval van hardlopen is training, voeding, kleding en discipline belangrijk. De voorbereidingen moeten goed zijn. Dat heb je al 80% van je doel bereikt. De laatste 20% is dan (de laatste) uitvoering.  Zo is het toch ook in je werk?

Leren
Wij leren van elkaar. Het is een soort aapjes gedrag. Ik zie andere mensen marathons lopen. Ik krijg daar positieve energie van. Dat wil ik ook! Je doet, simpel gezegd, het beproefde trainingsschema na en op den duur kan je ook een marathon lopen. In mijn werk doe ik het zelfde. Je raadpleegt een inkoop-/organisatiemodel. Je doet de handelingen van het model na en je krijgt het nieuwe (gewenste) resultaat. Of denk ik nu te makkelijk?

Project
Ik zie hardlopen als een project. Net als elk project wil je het (gewenste) resultaat behalen. Je “loopt” alle fases van het project door. Kennis die je niet hebt haal je op, worden geanalyseerd en verwerk je in je project. Bij uitvoering van het project (realisatiefase) loop je misschien tegen problemen aan. Deze plannen kan je op het moment zelf natuurlijk bijsturen.

Buiten de box
Logisch gevolg is de marathon. Of niet? Ik vind dat je te allen tijde buiten de box moet denken. Waarom marathon? Wat is nog meer mogelijk? Triathlon, sprinten, wandelen. Of gaat het om duurtraining? Dan zijn er legio mogelijkheden. Te denken valt dan aan wielrennen, schaatsen, skiën et cetera.

Rennen
Stap voor stap verbeteren. Eerst denken en dan doen. Daarbij hanteer ik de volgende Chinese wijsheid (onlangs in een seminar gehoord): “Haast je niet, maar verspil ook geen tijd”.

Ik ga nog even nagenieten van mijn succesje en weer nieuwe “projecten” starten. Ben ook zeer  benieuwd naar jouw laatste succes(je). Wat heb jij onlangs bereikt en wil je delen?

Plaats een reactie