Zo flex als een huis

Flexwerken
In de jaren 90 heeft de technologie de ontwikkelingsgraad bereikt waarop het mogelijk is om de werkvloer in te richten om flexibel te gaan werken. Er zijn verschillende bedrijven enthousiast mee aan de slag gegaan en in mijn ervaring met wisselende resultaten. Bij de Rabobank is het naar mijn weten goed geland en zijn de mensen ook in de kern veranderd en er van overtuigd dat flexwerken leuker en efficiënter is.

De overheid daarentegen is ook al jaren bezig om flexwerken in te voeren en te stimuleren en slagen daar maar gedeeltelijk in.

Flexwerken binnen Trevin
Trevin werkt volgens de principes van het nieuwe werken. In een eerdere blog heb ik al uit de doeken gedaan wat ik daar onder versta. Als ik naar de praktijk kijk moet ik helaas constateren dat er op de werkvloer nog weinig wordt geflext. Een mooi voorbeeld is dat er bij verjaardagen de flexplek van een medewerker al een dag van te voren wordt versierd met slingers.

Hoe nodig je mensen uit tot flexwerken?
Ik heb eens na zitten denken wat er dan moet gebeuren om mensen er van te overtuigen dat flexwerken wel degelijk van toegevoegde waarde is. Argumenten als je moet elke dag opnieuw je tafel stoel en monitor in de juiste stand zetten helpen daar niet echt bij. Zulke praktische zaken zijn wel te ondervangen door meubilair te plaatsen dat persoonlijke instellingen opslaat en met 1 druk op de knop instelt. Echter lost dit niet het probleem op dat mensen blijkbaar van nature weerstand bieden werkplaatshoppen.

Hoe dan wel?
Mijn voorstel is dat er een aantal werkplekken van de vloer wordt verwijderd. Hiermee kun je in mijn ogen een aantal resultaten bereiken. Mensen zullen eerder naar hun werk komen om toch een plekje te bemachtigen. Verder zal het nieuwe werken een impuls krijgen doordat mensen ook afspraken gaan maken bij onze klanten en meer thuis zullen gaan werken.

2 Responses to Zo flex als een huis

  1. Walter says:

    Mensen zijn geen eenheidsworst. En er zitten veel grijstinten tussen zwart en wit. De één is flexibel en houdt van (dagelijkse) verandering. De ander functioneert beter in een vaste routine. Mijn filosofie: bied medewerkers de plek waarin zij het beste functioneren. Ook dat is (inspelen op) individualisering van de maatschappij.

Plaats een reactie